BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 10, 2009

JOHAN DEBAT DIRAJA 2009!!!





Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera buat pembaca budiman sekalian...huhu...lame jugak aku tak post kat blog aku ni...hmm, sibuk dengan Kejohanan Debat Diraja IPT Malaysia kat Universiti Malaya tempoh hari...letih jugak, tapi setelah dinobatkan sebagai JOHAN dalam Kategori Muda menghilangkan terus keletihan mengharungi perdebatan yang panjang di sana....ALHAMDULILLAH, aku bersyukur dengan kejayaan ini dan turut berkongsi kegembiraan bersama ahli pasukanku yang lain, Ammar, Ijat dan Anis....Terima kasih kepada korang semua yang komited dan menunjukkan prestasi yang terbaik sepanjang kejohanan....Aku minta maaf atas kesalahan yang aku lakukan dan minta maaf jugak atas persembahan aku yang nampak hambar di mana-mana dewan persidangan....

Sekalung penghargaan jugak buat Abg Ikhwan, Kak Mai, Abg Lah, Kak Mija, Abg Qaiyum Musa, Abg Qayyum Jumidey, Abg Izuan, Kak Zati dan Irham yang memberikan sokongan tak berbelah bahagi kepada kami...

Buat senior lain, Abg Hariri, Abg Zaini dan yang lain-lain, terima kasih banyak2 atas dorongan dan tunjuk ajar yang diberikan....

Buat coach kami, Abg Acoi, terima kasih kerana tidak lokek ilmu yang ada untuk memantapkan lagi pasukan kami dan juga team debat USIM.....

Berikut sedikit laporan Debat Diraja IPT Malaysia 2009, khususnya yang melibatkan perjalanan pasukan aku, pasukan USIM Muda 1 kategori Bahasa Melayu yang dapat disediakan buat tatapan pembaca:

Kontinjen Pasukan Debat USIM menutup tirai kejohanan debat 2009 dengan kenangan manis. Johan bagi Kategori Muda B.Melayu serta Johan Kategori Utama B.Arab merupakan pencapaian paling gemilang USIM di pentas debat setelah 10 Tahun ia ditubuhkan. Ini adalah'hadiah' untuk USIM sempena meraikan Majlis 10 Tahun penubuhannya serta untuk Naib Canselor USIM yang baru dilantik, Prof Dato' Muhammad Muda.


Pendahuluan:-

Pertandingan Debat Diraja IPT merupakan satu kejohanan yang paling berprestij dan ditunggu-tunggu para pendebat IPT Malaysia setiap tahun. Terdapat 3 kategori bahasa yang dipertandingkan, iaitu, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan bahasa Arab. Setiap universiti dibenarkan menghantar maksimum 4 pasukan yang dibahagikan pula kepada 2 pasukan senior dan 2 pasukan junior. Meskipun begitu, masih terdapat beberapa syarat yang digariskan oleh Majlis Debat Universiti Malaysia (MADUM). Kali ini, pasukan debat Bahasa Melayu meletakkan 3 pasukan sebagai percaturan oleh jurulatih USIM, En. Syamsul Amri bin Ismail. Kali ini, jumlah keseluruhan kumpulan debat Bahasa Melayu yang mengambil bahagian ialah 78 pasukan.
Pertandingan Debat Diraja 2009 berjalan selama 6 hari di Universiti Malaya.


Laporan:-

3 Disember 2009 (Khamis):-

Merupakan hari pertama dan hari pendaftaran peserta dari seluruh Malaysia. Pembahagian bilik-bilik peserta dilakukan di Kolej Kediaman 3, Universiti Malaya. Kemudian diteruskan dengan taklimat khas dari ketua juri dan ketua unit teknikal pertandingan Debat Diraja IPT 2009. Setelah selesai, perbincangan dilakukan yang diketuai oleh Saudari Ummu Humaira bt Azahari. Perbincangan dimulakan dengan Al-fatihah. Alternatif yang diambil oleh beliau ialah, setiap kumpulan perlu membuat konsep dan mencari fakta bagi setiap kategori tajuk iaitu sosial, politik dan ekonomi. Kemudian, setiap kumpulan perlu membentangkannya kepada kumpulan yang lain. Seterunya ditangguh dengan tasbih kafarah dan surah Al-'asr.


4 Disember 2009 (Jumaat):-

Hari kedua pertandingan. Keadaan menjadi tegang apabila kebanyakan peserta mengalami sakit perut yang dipercayai berpunca daripada nasi lemak yang disediakan semasa sarapan. Namun, pertandingan diteruskan juga dengan pengumuman usul serta pasangan pasukan yang akan bertanding.

Kumpulan USIM Muda 1 lwn USIM Senior 1. Usulnya ialah : 1Malaysia Simbol Politik. USIM Muda 1 bertidak sebagai pembangkang. Perdebatan sengit dan rezeki berpihak kepada USIM Senior 1 dan pendebat terbaik disandang oleh Ummu Humaira daripada pasukan USIM Senior 1 @ USIM Utama 1

Persidangan kedua pula melibatkan USIM Muda 1 lwn UPSI Muda 2. Usulnya ialah : Penjagaan Kesihatan di Malaysia Memuaskan. Usim Muda 1 bertindak sebagai sebagai pembangkang. Kemenangan berpihak kepada USIM muda 1 dan pendebat terbaik disandang oleh saudara ‘Ammar Sahrim (USIM muda 1).

Persidangan ketiga pula menemukan pasukan USIM Muda 1 dan UKM Muda 2. Usulnya ialah : Hitam Itu Menawan. USIM Muda 1 bertindak sebagai kerajaan dan persidangan ini juga mula menjadi kontroversi apabila pasukan USIM Muda 1 membawakan pelambangan 'Hitam' itu sebagai Kereta Mercedez Benz. Kami meletakkan Mercedez Benz sebagai perlambangan kepada 'Hitam' bersandarkan kepada takrtifan 'Hitam' yang disifatkan oleh seorang motivator terkenal tanah air sebagai 'Elegant' dan 'Keunggulan'..Justeru, bersandarkan kepada sifat yang ditonjolkan atas karakter 'Hitam', maka kami sepakat meletakkan Mercedez Benz sebagai isu yang perlu diperdebatkan dalam dewan... Mudah je kan?..hehehe...Persidangan ini juga menjadi buah mulut orang lain terutamanya para pendebat Bahasa Melayu daripada IPT yang lain dan sekaligus memberikan kami jolokan sebagai 'kumpulan mercedez'...hahaha... Meskipun begitu, rezeki berpihak kepada pihak lawan dan pendebat terbaik juga disandang daripada pihak lawan.

Kesimpulannya, kumpulan USIM Muda 1 sekadar memenangi 1 persidangan pada hari pertama perdebatan, sekaligus memberi tekanan kepada kami yang disandarkan harapan untuk mara lebih jauh dalam Kategori Muda. Baki 3 perlawanan keesokan hari perlu diharungi dengan kemenangan bagi memudahkan laluan ke suku akhir..Pada malamnya, perbincangan diteruskan dan pencarian maklumat serta fakta dipergiat oleh setiap peserta. Majlis ditangguhkan dengan bacaan tasbih kafarah dan surah Al-'asr.



5 Disember 2009 (Sabtu):-

Hari kedua pertandingan digalas bersama azam baru untuk memperbaiki kedudukan Pasukan USIM Muda 1. Persidangan keempat dimulakan dengan mempertemukan pasukan USIM Muda 1 dan UPSI Muda 1. Usulnya ialah : Gaji Wakil Rakyat Wajar Dinaikkan. USIM Muda 1 bertindak sebagai pembangkang dan Alhamdulillah usul ditolak dewan dan pendebat terbaik disandang oleh sdr. Azri Naim (USIM Muda 1).

Persidangan kelima, USIM Muda 1 lwn UMT Muda 1. Usulnya : Asean Perlu Menjadi Blok Ekonomi. USIM Muda 1 bertindak sebagai kerajaan dan sekali lagi berjaya menambat hati juri meskipun pendebat terbaik menjadi pilihan dari pihak lawan.

Persidangan keenam, USIM Muda 1 lwn UPM Muda 2. Usulnya : Hadiah Nobel Keamanan Dipolitikkan. USIM Muda 1 bertindak sebagai pembangkang. Perdebatan ini agak sengit. Namun, perezaan margin adalah 5. USIM Muda 1 telah berjaya memikat hati juri, seterusnya melayakkan diri ke suku akhir.

Pada malamnya, persiapan dilakukan dengan lebih lagi kerana kumpulan USIM Muda 1 telah pun menjadi ayam tambatan dan harapan USIM tatkala pasukan debat USIM yang lain tidak dapat mara ke suku akhir. Setiap invidu memainkan peranan yang sangat penting dalam merangka konsep dan mencari fakta. Ape yang membuatkan kami terharu, malam itu pasukan debat USIM lain yang tidak layak ke suku akhir bertungkus-lumus menolong kami dalam menyediakan fakta dan membina konsep, seolah-olah mereka yang akan berentap di suku akhir. Syukran kepada team USIM Utama 1 dan team USIM Utama 2..Tambah menceriakan keadaan apabila malam itu Abg Hariri turut ringan tulang bersama-sama kami dalam membantu serba sedikit pembinaan konsep dan flow hujah.



6 Disember 2009 (Ahad):-

Jarang sekali perasaan sebegini menyelubungi diri, mane taknye sebab layak ke Suku Akhir buat pertama kali...waktu ni, hati sering terdetik, boleh ke pergi Final ni...hmm, apepun Suku Akhir perlu ditempuh dahulu...maka pada peringkat Suku Akhir, pasukan USIM Muda 1 telah dipertemukan dengan pasukan UPM Muda 1. Dengan usul, Afdlin Shauki: P Ramlee Generasi Baru, pasukan kami telah bertindak sebagai Pembangkang. ALHAMDULILLAH, dengan juri 4-1, kami diisyhtihar layak untuk meneruskan kemaraan ke peringkat Separuh Akhir...

Lawan kami di peringkat Separuh Akhir ialah pasukan USM Muda 1..Usul yang terpilih untuk dibahaskan ialah F1 1 Malaysia Satu Pembaziran...hmm, bertindak selaku kerajaan, kami perlu pastikan agar dewan memahami konsep kami...ALHAMDULILLAH, dewan bergema dengan laungan ALLAHUAKBAR!!,, setelah hakim mengumumkan bahawa USIM Muda 1 berjaya melayakkan diri ke Peringkat Akhir...

Terasa tekanan yang agak tinggi jugak la, kerana pertandingan Peringkat Akhir dijalankan pada hari yang sama...kami hanya diberikan tempoh kira-kira sejam untuk mempersiapkan diri bagi perlawanan akhir....selalunya persediaan untuk Final diberikan untuk tempoh sehari, tetapi pihak penganjur telah memutuskan untuk dijalankan perlawanan akhir pada hari yang sama, jadi kami akur je la..huhu..Di sini, penghargaan ditujukan khas buat semua anggota pendebat Bahasa Melayu USIM untuk kejohanan ini yang bertungkus-lumus membantu kami, termasuklah Abg Acoi yang memberikan kami hala tuju konsep untuk usul Final nanti...thanks jugak for Abg Acoi kerana sudi hadir menyaksikan Final. Final mempertemukan kami dengan pasukan UTP Muda 1, dan membahaskan usul Isu Pemanasan Global: Dunia Sudah Terlambat...kami diundi untuk berada di posisi Pembangkang...maka perlawanan berlangsung dengan masing-masing memainkan peranan di posisi yg ditetapkan...ALHAMDULILLAH, akhirnya pasukan USIM Muda 1 telah mengakhiri penantian sekian lama pasukan debat USIM untuk menggondol kejuaraan di pentas Debat Diraja setelah diumumkan sebagai JOHAN...




Wednesday, December 2, 2009

Terima Kasih Sahabat...







Tidak lama dahulu, pada tanggal 13 November 2009, genaplah aku menyambut tahun kelahiran yang ke 19...Alhamdulillah....Semoga ALLAH merahmati hidupku dan mengampuni dosa-dosa yang aku lakukan...dan beberapa hari selepas tarikh kelahiranku, Zarkashi, Khairi, Ijat, Emy dan Afzal telah buat surprise kat aku..hehehe...Diorang semua pakat belanja aku makan di Pizza Hut....kononnya nak raikan 'Birthday Boy', sape lagi kalau bukan aku....Wah!!,, aku sangat terharu dengan ape yg diorang lakukan kat aku...Bayangkanlah, sampai resit bil pun tak nak tunjuk kat aku..nak rahsia la kononnye...huhu...ape pun, THANKS to you all....begitu juga kepada sahabat2 dan pembaca2 lain yg sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan hidupku dunia dan akhirat...moga ALLAH membalas dengan kebaikan ke atas korang semua...

Sunday, November 22, 2009

EXAM!! EXAM!!

Huhu...ape kabo pembaca sekalian?..lame jugaklah aku punye blog ni bersawang...hehehe...maklum lah, busy la katekan...sekarang ni aku dalam Latihan Pusat Pendebat USIM untuk Debat Diraja 3 sampai 8 Disember 2009 ni...tapi kat post kali ni aku tak tulis pasal latihan tu la, nanti untuk post yg lain aku tuliskan...yang ni aku nak tulis pasal exam dulu....Isnin, 16 November 2009, aku telah menduduki kertas terakhir untuk Final exam Semester 1, untuk subjek Al-Madkhal ilaa al-fiqh wa al-Fatwa...Mase diberi selama 2 jam dan 30 minit....Soalan ada 5, and kena pilih 3 soalan jer...huhu, agak mencabar soalan yg diberi.....aku jawab soalan 2, 4 dan 5....Tapi alangkah terkejutnya aku bila rakan aku yg lain cakap soalan 1 wajib jawab...Waktu tu, yg tak jawab soalan 1 gelabah la...aku pun ade rase risau gak...ye la, mane tidaknye, dah la soalan 1 wajib, and pastu tak jawab, confirm la hilang markah....adoi!!...aku bace dah arahan kat muka surat depan, tak perasan plak arahan yg cakap soalan 1 wajib....ramai gak yg seirama dengan aku...Tapi, setelah kitorang tgk balik, baru perasan ada arahan yg soalan 1 mesti dijawab bersama...hmmm,, pasrah jer la...tapi ramai gak yg tak jawab soalan 1 tu....pada aku soalan tu memang susah daripada soalan lain..so, tak hairanlah kalo ramai yg abaikan soalan 1 tu....Bayangkan, cadangnya nak celebrate 'MERDEKA' hari tu, terpaksa batal, sebab ramai yg agak 'tension' dengan ape yg berlaku...so, lepas exam balik tidur la...nak release tension...hahaha...Aku harap Ustaz Lutfi dapatlah mempertimbangkan jawapan yg aku jawab, walaupun aku terlepas soalan 1.... korang sume pun doakanlah aku ye...ok..syukran..


Luahan oleh: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal

Sunday, November 15, 2009

EXAM!! EXAM!!

Pembaca sekalian, sory la, lame jugak aku tak post ape2 kat blog.....aritu aku janji nak cakap pasal hal peperiksaan aku pada hari Rabu, (11 November 2009)....Hari tersebut aku menjawab subjek Hubungan Etnik...Masa diperuntukkan selama 2 jam, bermula jam 2.30 petang...Lebih kurang sama jer format dengan subjek TITAS, ada 30 soalan objektif dan soalan pilihan esei...macam bese, aku mulakan dengan menjawab esei...Aku pilih soalan berkenaan dengan 'Peranan kerajaan, NGO dan masyarakat dalam mengeratkan hubungan antara kaum di Malaysia'...goreng jer la...hehehe...pastu, jawab soalan objektif la plak...hmmm, susah gak soalan objektif...redah je la...huhu...Pastu, siaplah sudah aku menjawab soalan Hubungan Etnik....Ok, hari Isnin, (16 November 2009), aku akan menjawab kertas yg terakhir...yeye...tapi subjek ini agak digeruni ramai..hehe....Subjeknya, Al-Madkhal ila Al-Fiqh wa Al-Fatwa...oraiit, doakan aku ye....


Coretan: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal..

Tuesday, November 10, 2009

EXAM!! EXAM!!

Pembaca sekalian, petang semalam (10 November 2009), aku meneruskan perjuangan untuk Peperiksaan Akhir Semester 1 2009 dengan menjawab soalan Bahasa Arab 2...tepat jam 2.30 petang, aku mulakan menjawab soalan yg diberi...hmm, berbanding kertas Bahasa Arab 1, kertas kali ni (BA 2) agak sukar dan memang antara soalan Arab yg 'extreme' sepanjang aku menjawab kertas peperiksaan Arab kat USIM ni....huhu...Setelah 3 jam berhempas pulas, akhirnya settle gak aku jawab soalan BA 2...pukul 5.30 ptg, pengawas peperiksaan pun kutip la kertas aku dan yg lain2...hmm, entah la, rasa tak tau nak tulis apa lagi pasal exam semalam,....harap2 dapat la aku score 'A' untuk subjek ni...insyaALLAH...pukul 2.30 ptg, hari Rabu (11 November 2009), aku akan menjawab pula soalan untuk subjek Hubungan Etnik....tunggu coretan seterusnya....

Nukilan: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal

Monday, November 9, 2009

EXAM!! EXAM!!

Hari ini, 9 November 2009, aku meneruskan sisa2 perjuanganku menghadapi peperiksan akhir semester 1 2009..tadi, aku menjawab 2 kertas, Bahasa Inggeris 2 dan Sistem Undang2 di Malaysia...pukul 9.00 pagi, aku dan rakan2 berama-sama menjawab soalan Bahasa Inggeris 2....masa diperuntukkan selama 2 jam dan berakhir jam 11.30 pagi...Alhamdulillah, aku berasa seronok kerana soalan yg dikeluarkan mudah untuk dijawab, walaupun ada la ckit2 susah..maklum la, nama pun peperiksaan...huhu...Namun, tadi aku nekad keluar awal pada jam 11.00 pagi, sebabnya nak baca nota law, ada yg tak abis baca lagi...hehe..so, rase riso gak la...so, rase mcm takde ape2 yg nak dibetulkan lg untuk subjek BI, aku pun keluar la dari dewan peperiksaan...And then pada petang tadi, bermula jam 3.00 petang, selama 3 jam aku berhempas pulas bersama-sama rakan yang lain untuk menjawab kertas Sistem Undang2 di Malaysia...Alhamdulillah, banyak soalan spot keluar, and just pilih jer...daripada 6 soalan, calon dikehendaki menjawab hanya 4 soalan...semua soalan esei tau...Wah!!..kebas jugak tangan aku menulis tanpa henti selama 3 jam...huhu....hmm, tu je la coretan untuk hari ini...Esok, 10 November 2009, jam 2.30 petang, aku akan menjawab kertas soalan Bahasa Arab 2 plak..ok, nantikan nukilan seterusnya ye...

Coretan oleh: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal

Saturday, November 7, 2009

Kemarau 61 tahun berakhir (HOBIN JANG HOBIN!!)




KUALA LUMPUR – Negeri Sembilan mengakhiri kemarau 61 tahun untuk menjulang trofi teragung bola sepak negara, Piala Malaysia dengan menewaskan Kelantan 3-1 pada perlawanan akhir di Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam tadi.

Sebaliknya malam malang penuh hampa buat Wira Merah kerana biarpun bertemankan majoriti penonton, mereka masih gagal mematahkan tanduk Si Rusa yang melonjak megah meraikan kejayaan bersejarah sekali gus memberikan hadiah tidak ternilai buat Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir yang baru ditabalkan 26 Oktober lalu.

Jika bersandarkan sejarah kejohanan, inilah Piala Malaysia pertama yang berjaya menebus kehampaan Negeri Sembilan pada tahun 2000 dan 2006 setelah ditewaskan Perak dan Perlis pada perlawanan akhir.

Sebelum ini, Negeri Sembilan pernah sekali muncul juara iaitu pada 1948 ketika kejohanan ini menggunakan nama, Piala HMS-Malaya.

Dimulai Shahurain Abu Samah pada minit ke-18, disambung Hairuddin Omar seminit selepas rehat dan dilengkapkan Mohd. Zaquan Adha Abd. Radzak tanggal minit ke-59, tiada apa yang mampu dilakukan Kelantan melainkan memanjangkan penantian dan rasa kempunan yang mencecah 39 tahun untuk menikmati trofi itu.

Gol tunggal Kelantan pada masa kecederaan babak kedua pada minit ke-93 menerusi sepakan bebas ketua pasukannya, Indra Putra Mahayuddin sekadar satu sagu hati yang mengubat luka barisan Wira Merah yang terpaksa menelan hakikat pahit keputusan ini.

Kecuaian bek kiri Kelantan, Zamri Ramli mengawal bola daripada hantaran lambung ke kotak penalti menghukum pasukannya dengan gol pertama Negeri Sembilan hasil rembatan kencang Shahurain Abu Samah pada minit ke-18 tanpa mampu ditepis Mohd. Halim Napi.

Dua minit sebelum rehat, Hairuddin Omar nyaris melebarkan kedudukan Si Rusa dengan gol kedua tetapi tandukan kencangnya sekadar sipi beberapa inci daripada tiang gol Kelantan selepas mendapat umpanan lintang S. Kunanlan dari sebelah kiri.

Namun hanya seminit babak kedua bermula, Hairuddin menebus kegagalan itu dengan tandukan yang menjerat Halim secara solo hasil hantaran sebelah kiri gandingan serangannya, Zaquan Adha sekali gus menjelmakan gol kedua Negeri Sembilan.

Gol yang meragut 90 peratus semangat juang Kelantan itu muncul gara-gara sangkaan barisan belakangnya yang meleset bahawa Hairuddin yang dipinjam daripada T-Team bagi Piala Malaysia musim ini, sudah berada dalam keadaan ofsaid.

Zamri sekali lagi menambah derita Kelantan gara-gara menarik tangan Shahurain yang sudah mencerobohi kubunya pada minit ke-58 lantas menghadiahkan sepakan penalti buat Negeri Sembilan yang tenang disudahkan Zaquan Adha seminit kemudian.

Ketinggalan tiga gol itu hanya tambah memberangkan penyokong Si Kijang yang bukan sahaja beransur-ansur meninggalkan tempat duduk bahkan melontar pelbagai objek termasuk mercun sehingga berkepul-kepul asap tebal di ruang angkasa gelanggang tanda tidak puas hati.

Malah ada diantaranya membakar kerusi di tempat duduk penonton.

Perlawanan yang disiarkan secara langsung menerusi TV1 RTM itu turut disaksikan Tuanku Muhriz di samping Menteri Besar yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Datuk Seri Mohamad Hasan; Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa.

Negeri Sembilan mendapat hadiah bonus apabila pemainnya, Shukor Adan dipilih sebagai pemain terbaik perlawanan akhir itu.

Dalam pada itu, Mohamad ketika ditemui berkata, beliau kagum dengan kesungguhan dan prestasi yang ditunjukkan oleh pemain.

“Kita tak pernah ada hutang dengan pemain dan gaji mereka dibayar tepat pada masanya, ini antara faktor kemenangan.

“Malah pemain juga beraksi dengan baik dan memberikan tumpuan sepenuhnya.

“Kita akan memikirkan imbuhan kepada pemain dan pegawai hasil daripada kemenangan ini,” katanya.

Sementara itu, Annuar yang diminta mengulas mengenai aksi malam tadi berkata: “Kita berpuas hati dengan permainan malam ini. Bayangkan, ini kali pertama kita ke final, tapi orang lupa.

“Memang (Negeri Sembilan) bermain dengan hebat terutama pada posisi tengah yang kental manakala kami di bahagian yang sama tak berapa kuat ditambah dengan kejutan gol yang pertama.

“Jadi ini pengalaman bagi kami. memang saya faham penyokong hampa dan saya mewakili pasukan memohon maaf kerana tidak dapat menunaikan harapan mereka.

“Walau apa pun, saya merayu kepada mereka supaya banyak bersabar,” katanya.


Sumber: Utusan Online (8 November 2009)

'Jaringan awal bakar semangat'



PEMAIN Negeri Sembilan, Shahurain Abu Samah meraikan kejayaan menjaringkan gol pertama pada minit ke-18 pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2009 di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi. - BERNAMA


KUALA LUMPUR - Jaringan awal beri kemenangan kepada Negeri Sembilan, perkara itu diakui oleh jurulatih, Wan Jamak Wan Hassan selepas pasukannya berjaya menjuarai Piala Malaysia menewaskan Kelantan 3-1 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, semalam.

Bekas jurulatih kebangsaan itu berkata, hala tuju perlawanan di Stadium Nasional Bukit Jalil itu sudah dirasainya sebaik sahaja Shahurain Abu Samah menjaringkan gol pada minit ke-17.

"Corak permainan kami bertambah bagus apabila memperolehi jaringan awal, pemain terus bersemangat untuk memburu jaringan seterusnya," katanya pada sidang media selepas perlawanan, semalam.

Tanpa menghiraukan sorakan lebih 60,000 penyokong Kelantan anak buah Wan Jamak terus beraksi seperti biasa, malah mendapat jaringan kedua pada awal separuh masa kedua melalui jaringan Hairuddin Omar.

Disiplin yang tinggi juga menjadi faktor utama kemenangan pasukan Negeri Sembilan, walaupun penyokong Kelantan melontar objek dan mercun ke dalam padang ia langsung tidak mengganggu fokus mereka.


Statistik perlawanan


"Awal-awal lagi saya sudah menasihati pemain supaya sentiasa mengawal disiplin mereka dan ternyata mereka mengikutnya," katanya.

Kekebalan Shukor Adan di barisan pertahanan juga menjadi kunci utama kegagalan Kelantan menembusi kubu pertahanan Negeri Sembilan, pemain terbaik perlawanan akhir itu berganding baik dengan Aidil Zafuan Abd. Radzak.

Bagi B. Sathianathan pula, Negeri Sembilan berhak untuk muncul juara tetapi dia berbangga dengan prestasi yang dipamerkan oleh pemainnya.

"Selepas jaringan pertama dan kedua mereka (Negeri Sembilan) mula menunjukkan keyakinan dan pemain saya mula hilang tumpuan," kata bekas jurulatih kebangsaan itu.

Bagaimanapun Sathia yakin pemain muda yang diturunkan memperoleh pengalaman berharga dan yakin mereka mampu bangkit pada musim seterusnya.

"Saya bangga dengan pemain mereka mampu membawa pasukan sehingga ke peringkat ini dan kehadiran penyokong yang ramai bukan punca kami tewas, ia adalah kelebihan buat kami tetapi kemenangan berhak kepada Negeri Sembilan," katanya.


Sumber: Utusan Online (8 November 2009)

Friday, November 6, 2009

Manohara dikenakan penghakiman ingkar


KERATAN Kosmo! 21 Julai lalu.


KUALA LUMPUR - Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Ismail Petra berjaya memperoleh penghakiman ingkar terhadap isterinya, Manohara Odelia Pinot berhubung kes saman RM105 juta berikutan kegagalan wanita itu melantik peguam baru di Mahkamah Tinggi di sini semalam.


MANOHARA


Timbalan Penolong Pendaftar, Shazali Hidayat Shariff ketika memutuskan perkara itu di kamarnya bagaimanapun tidak menentukan nilai sebenar jumlah ganti rugi yang diperoleh Tengku Muhammad Fakhry.

Menurut peguam Mohd. Haaziq Pillay selaku wakil Tengku Muhammad Fakhry, 31, mahkamah akan membuat taksiran jumlah ganti rugi tersebut bergantung kepada keadaan.


MUHAMMAD FAKHRY


Sehubungan itu, pihaknya akan memfailkan notis tuntutan taksiran ganti rugi pada minggu hadapan dan mahkamah akan menetapkan perbicaraan berhubung tuntutan tersebut.

Mohd. Haaziq memberitahu, pihaknya memfailkan penghakiman ingkar setelah Manohara, 17, dan ibunya, Daisy Fajarina gagal melantik peguam baru dalam tempoh yang diarahkan mahkamah sebelum ini.

Menurut beliau, sebelum ini plaintif memohon tuntutan saman ganti rugi sebanyak RM105 juta terhadap defendan namun jumlah itu mungkin berkurang atau lebih bergantung kepada taksiran mahkamah.


Sumber: Kosmo online 7 November 2009..

Thursday, November 5, 2009

EXAM!! EXAM!!

Semalam, hari Khamis (5 November 2009), aku menjawab kertas kedua iaitu subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS)..Mengandungi 30 soalan objektif, dan 3 soalan esei, calon dikehendaki menyiapkan jawapan dalam tempoh 2 jam, bermula jam 9.00 pagi..Aku mulakan dengan menjawab soalan esei dahulu...ada 3 soalan, tapi kena pilih satu soalan sahaja...Hahaha, ramai menjangkakan tajuk Islam Hadhari akan menghiasi ruangan soalan esei, namun jangkaan kami sama sekali meleset, tatkala hanya 1 soalan objektif sahaja yg berkisar tentang Islam Hadhari...Study tahap 'kritikal' pasal Islam Hadhari, last2 tak kuar..haha.. Tapi Alhamdulillah ada soalan tentang Teori Kedatangan Islam ke Alam Melayu..aku baca banyak gak pasal tajuk ni...so, aku decide untuk jawab soalan ni...best gak dapat goreng..seronok sangat...hehe...setelah selesai mengarang esei, aku beralih kepada soalan objektif plak...hmm, agak rumit....Namun, aku kuatkan azam and terus menjawab...Akhirnya tepat jam 11.00 pagi, aku selesai menjawab soalan TITAS...Hari ini, Jumaat (6 November 2009), sehingga Ahad (8 November 2009), 'merdeka' jap...hehe..and then sambung balik pada hari Isnin (9 November 2009)....nantikan coretan seterusnya...

Nukilan: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal

Wednesday, November 4, 2009

EXAM!! EXAM!!

Hari ini, 4 November 2009, bermulalah peperiksaan akhir semester 1 bagi pelajar2 thn pertama sarjana muda dengan kepujian, sehingga 16 November 2009...hahaha, salah seorang yg merasa 'nikmat' peperiksaan ini adalah aku sendiri....hari ini peperiksaan dimulakan dengan menjawab kertas bahasa Arab 1....wah!!!...memang menyeronokkan, sebab ia subjek kegemaranku....cuma tadi semasa menjawab soalan BA1, aku agak geram sebab ada kalimah yg aku terlupa tatkala aku ingin menggunakannya, terutama ketika menulis esei....namun Alhamdulillah, berjaya jugak aku siapkan dengan masa yg diperuntukkan iaitu selama 3 jam....pembaca2 sekalian, doakanlah kejayaan aku dalam peperiksaan kali ini....esok, 5 November 2009, aku dan rakan2 lain akan menghadapi kertas Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS)....doakan agar aku mudah menjawab....nanti aku post cerita lain plak...huhu....

Nukilan; Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal

Saturday, October 31, 2009

Lambaian Kaabah: Membersihkan diri sebelum berangkat ke Tanah Suci


Gelaran haji atau hajah biarlah mabrur, bukan untuk bermegah-megah

SERUAN haji bergema lagi, tanda musim haji sudah bermula. Ibadah haji wajib bagi umat Islam yang berkemampuan dari segi kewangan dan memenuhi syarat ulil amri dan pihak berkuasa Arab Saudi menjadi medan penuh ujian dalam mematuhi rukun wajib haji. Menunaikan haji bukan perjalanan yang mudah bagi Muslim yang membawa bersamanya segala beban pengalaman hidup sama ada kehidupannya dihabiskan dengan melakukan dosa dan culas memburu pahala sama ada wajib atau sunat.

Jika seruan haji disambut hanya kerana ikut-ikutan maka ibadah yang dilakukan hanya separuh hati dan haji mabrur yang menjadi cita-cita semua bakal haji dan hajah akan hanya akan menjadi 'haji sangkut' yang hanya dipakai hingga hembusan nafas terakhir.



Gelaran haji yang dibawa bersama setelah selesai ibadah di bumi Makkah akan menjadi kenangan abadi dan diingati bukan saja oleh diri kita sendiri malahan orang yang menghantar kita pergi dulu dan orang yang menyambut kita pulang. Bagi setiap bakal haji yang sedang bersiap sedia menyambut panggilan haji selain mempersiapkan diri dengan segala bacaan dalam rukun haji kita harus 'membersihkan' diri daripada segala dosa dan memohon ampun dan maaf daripada semua pihak terutama yang terasa hati dan berpotensi tersinggung oleh perbuatan dan lisan kita.

Sebagai seorang Muslim yang berada dalam zaman ekonomi tidak menentu, kesempatan untuk menunaikan fardu haji atau umrah bukan perkara mudah. Selain kos mengerjakan haji tinggi, kos untuk waris dan tanggungan yang ditinggalkan turut perlu difikirkan juga. Jika tidak akan timbul pula fitnah orang mengatakan langkah kita mengejar akhirat mencicirkan dunia yang juga kewajipan kita. Sebaiknya bakal haji menyelesaikan segala hutang dan belanja tanggungan sebelum meneruskan cita-cita menyahut seruan haji di Makkah. Gelaran haji yang bakal diraih akan kelak menjadi suatu gelaran sinis yang akan memalukan diri kita sendiri.

Jika boleh biarlah gelaran haji yang dianugerahkan kepada kita kerana mendapat haji mabrur tanpa memerlukan kita apabila pulang dari tanah suci terpaksa membayar hutang keliling pinggang sedang kita semua tahu bahawa salah satu syarat haji ialah berkemampuan dari segi kewangan dan kesihatan.

Membawa pulang gelaran haji atau hajah biarlah tanpa kontroversi atau isu yang mampu membuatkan gelaran yang menjadi idaman semua umat Islam di seluruh dunia itu dipertikaikan. Jangan pula apabila balik dari haji, perangai buruk sebelum menjejak kaki ke sana diulangi. Atau setelah mendapat gelaran haji sikap angkuh dan bangga diri menjadi hiasan diri. Lebih buruk lagi jika ada yang mempunyai gelaran haji tidak berubah langsung sikap buruk mereka malahan lebih teruk apabila pulang dari Tanah Suci sikap buruk baru pula tercipta.

Bukankah ia memalukan agama Islam yang syumul ini. Kita takut ada orang Islam sendiri yang akan merasakan gelaran haji adalah lesen untuk mendapat kemegahan dan bukannya menjadi motivasi untuk yang masih belum menjejakkan kaki bertawaf mengelilingi di setiap empat penjuru Kaabah.

Sikap dan pekerti sebagai Muslim yang memegang gelaran haji perlu diubah dari buruk menjadi baik, dari cantik lebih indah budi dan sikahnya. Bagi yang bersifat bakhil tidak bertempat, singkirkan sikap yang tidak baik itu, bagi yang bersikap keras selama ini lembut-lembutkan sedikit adab kita dengan pekerja atau pihak yang berhubung dengan kita. Cara kita bertindak adalah datang dari cara kita berfikir dan cara kita berfikir datang dari hati kita yang suci dan bersih dari syak dan wasangka sama ada sesama Islam dan bukan Islam.

Jika boleh dikatakan seorang haji sepatutnya membawa imej seorang Muslim yang lengkap sebagai seorang Muslim sejati. Sesungguhnya dirinya telah lulus ujian sebagai Muslim yang memenuhi lima rukun Islam.

Justeru menunaikan haji bukan sekadar mengejar gelaran yang tidak akan memberi manfaat jika disalahgunakan atau disalah pembawaannya. Haji adalah gelaran yang perlu dibawa hingga ke liang lahad dan biarlah pahala kita menunaikan haji itu berpanjangan hingga kita dipanggil Yang Maha Esa di satu hari di mana kita tidak mampu untuk berkata-kata melainkan ibadah kita di dunia ini yang akan menilai kita dan gelaran kita.

Ingatlah bahawa seruan haji bukan saja bergema sebelum dan semasa kita di tanah suci saja, ia adalah seruan yang perlu diingati hingga kita selesai menunaikan rukun haji dan di saat liang lahad terpateri dengan tanah dan hanya gelaran haji dan nama kita yang ditinggalkan. Jadilah haji yang dimuliakan dan bukan sebaliknya.

Wednesday, October 28, 2009

Sejarah Ringkas Lagenda Qari Dunia Islam


Sheikh Mustafa Ismail

(1905-1978). Dilahirkan di Mit Ghazal. Sebuah kampong berdekatan Tanta(Utara Cairo). Sheikh Mustafa Ismail belajar Al-Quran semenjak kecil dan apabila berumur 15 atau 16 tahun beliau belajar di Azhar Institued di Tanta.
Beliau mempelajari ilmu science Al-quran dan bercadang meneruskan pengajiannya ke University Azhar di Cairo. Tetapi, beliau berminat menjadi Qari lantaran menempa nama sebagai Qari di Delta dalam tahun 1930. Beliau mulanya ke Cairo menerima jemputan membaca Al-Quran di beberapa majlis.Kemudian dijemput oleh Raja Farouk pada bulan Ramadan 1944 untuk mendengarkan bacaan beliau.Selepas perbincangan yg panjang dan penyesuaian suaranya di radio beliau kemudian membaca Al-Quran di stesen radio Mesir. Sheikh Mustafa sangat berminat dengan bacaan Sheikh Muhammad Rifcat dan Sheikh Abd Al-Fattah Al-Sacsaci, namun beliau tetap cenderung dengan cara bacaan unik beliau itu. Beliau tidak belajar muzik secara formal ,tapi dapat menguasai seni muzik dan seni lagu pada zaman itu. Beliau kerap mengembara dan terkenal di luar negeri Sebagai Qari yang teratas dalam senarai Qari-Qari Mesir, beliau berjaya merakamkan Al-Quran keseluruhannya dalam bentuk murattal dan mujawwad. Rakamannya tiada di luar Mesir. Sheikh Mustafa menjadi Qari tetap pada President Anwar Al Sadat dan mengikutinya ke Jurusalem pada 1978. Beliau di anggap sebaigai Qari terulung zaman ini kerana bacaaannya yang bertarannum dan tajweed yang baik sekali.Beliau boleh di anggap sebagai inspirasi kepada Qari-Qari yang baru.Semasa beliau meninggal dunia beliau menjadi Qari di Masjid Al-Azhar. Al-Faatihah kepada Sheikh Mustafa Ismail. Ameeen.

Tuesday, October 27, 2009

Tutup buku isu kerajaan perpaduan



KUALA LUMPUR: Pas membuat keputusan untuk menutup pintu perbincangan dengan Umno dan Barisan Nasional (BN) berhubung penubuhan kerajaan perpaduan bagi mengelak pemimpin parti itu terus bertelagah sesama sendiri.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi alasan, keputusan itu dibuat kerana faktor keadaan yang sudah berubah dan Pas belum mengetahui sikap sebenar pemimpin Umno yang baru.



"Kita sudah tutup buku. Perbincangan untuk penubuhan kerajaan perpaduan sudah tidak ada lagi. Tidak timbul lagi isu menubuhkan kerajaan perpaduan.

"Perdana Menteri zaman itu juga sudah berhenti dan sekarang Perdana Menteri baru. Konsep itu (kerajaan perpaduan) dibentang pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi.

"Pemimpin (Umno) yang ada kita tidak tahu lagi bagaimana sikap dan kedudukan mereka," katanya kepada media di lobi Parlimen, semalam.

Beliau berkata demikian selepas disoal sama ada isu penubuhan kerajaan perpaduan menjadi punca Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mengeluarkan kenyataan supaya muktamar agung khas (EGM) diadakan untuk mengubah kepemimpinan parti itu.

Abdul Hadi turut menafikan parti itu mengalami krisis kepemimpinan sebaliknya hanya mengalami situasi perbezaan pendapat.

Mengulas cadangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad supaya Nik Aziz meletak jawatan dalam parti, Abdul Hadi berkata, Dr Mahathir tidak berhak untuk berkata sedemikian.

Katanya, kedudukan pemimpin tertinggi Pas ditentukan oleh parti itu sendiri mengikut demokrasi yang diamalkan selama ini.

Malah, beliau mempertahan kedudukan Nik Aziz selaku Mursyidul Am Pas dan Pengerusi Majlis Syura Ulama Pas.

"Itu bukan hak dia (Dr Mahathir). Nik Aziz tidak perlu letak jawatan. Kita ada demokrasi dalam parti kita," katanya.

Abdul Hadi berkata, beliau turut mengalu-alukan kehadiran Nik Aziz pada mesyuarat khas Pas Pusat hari ini atas kapasitinya sebagai Mursyidul Am Pas.


Sumber daripada: Berita Harian 28 Oktober 2009

MAKLUMAN:




Majlis Pelancaran Aktiviti sempena Sambutan 10 Tahun USIM akan diadakan pada Rabu, 28 Oktober 2009 di Perpustakaan USIM bermula jam 9.30 pagi.

Program merupakan anjuran Unit Perhubungan Awam, Pusat Perkembangan Strategik dan Hubungan Korporat di bawah Jabatan Canselori.

Tuanku Canselor, YMM Tunku Najihah binti Almarhum Tunku Besar Burhanuddin akan mencemar duli untuk merasmikan majlis tersebut.

Semua pimpinan mahasiswa dijemput hadir.


Disediakan oleh: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal

Sunday, October 25, 2009

Istiadat turun-temurun

Majlis pertabalan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-11, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir berlangsung pada 26 Oktober 2009.




SELEPAS 42 tahun, hari ini rakyat Negeri Sembilan menyaksikan sekali lagi adat istiadat pertabalan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir akan ditabalkan sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-11. Istiadat itu berlangsung di dalam Balairong Seri, Istana Besar Seri Menanti di Kuala Pilah.

Bagi memastikan kelangsungan institusi diraja Negeri Sembilan terjaga dari segi adat, perjalanan istiadat pertabalan itu dilakukan mengikut adat turun-temurun yang diwarisi sejak dahulu.


TUANKU Muhriz bersama permaisuri Tuanku Aishah Rohani bersama anakanda baginda Tunku Ali Redhauddin (dua dari kiri) dan Tunku Zain Al'Abidin (dua dari kanan). Turut sama Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan (kiri) dan Datin Seri Raja Salbiah Tengku Nujumudin selepas majlis Istiadat Pengurniaan Gelaran Pusaka Tuanku Besar Seri Menanti di Kuala Pilah pada Febuari lalu.


Upacara pertabalan itu hakikatnya sudah pun dimulakan dengan istiadat menurunkan dan memasang alat kebesaran diraja di halaman Istana Besar Seri Menanti 22 Oktober lalu.

Tugas membawa keluar alat kebesaran diraja itu dari Balairong Seri ke dalam Istana Besar Seri Menanti bermula pada pukul 9 pagi dan dilaksanakan oleh Pegawai 99 yang diketuai oleh Datuk Seri Amar Diraja Ahmad Minar, setelah mendapat perkenan Tunku Besar Seri Menanti Tunku Ali Redhauddin ibni Tuanku Muhriz.

Alat kebesaran

Alat-alat kebesaran itu yang terdiri daripada lapan kaki payung kuning, lapan bilah tombak berambu, lapan bilah keris panjang, lapan bilah pedang panjang dan lapan tonggol kuning, hitam dan merah kemudian diletakkan di atas meja khas sebelum ditepung tawar diikuti bacaan doa oleh Datuk Johan Abdullah Yusof. Alat-alat kebesaran itu kemudian dibawa keluar dari Istana Besar Seri Menanti dan dipasang di tempat khas di halaman Istana Besar Seri Menanti. Istiadat itu diakhiri dengan tembakan dua das meriam.


ISTANA lama Seri Menanti kini dijadikan Muzium Seri Menanti.


Alat-alat kebesaran diraja itu kekal terpasang di halaman Istana selama tujuh hari sehingga istiadat menyimpan dilakukan pada Rabu ini.

Sebelum istiadat pertabalan dimulakan, Datuk Bentara Kanan akan tampil ke hadapan Singgahsana dalam Balairong Seri untuk menghadap dan memohon perkenan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan.

Sejurus menerima perkenan, beliau kemudiannya menyeru Datuk Seri Amar Diraja mengadap untuk haluan sembah, sebelum Datuk Bentara Dalam menyeru Undang Luak Sungai Ujong, Datuk Klana Petra Datuk Mubarak Dohak bagi mengadap dan melafazkan pertabalan.

Ucapan

Datuk Klana Petra iaitu Imam Undang Yang Empat kemudian melafazkan ucapan pertabalan ke atas Tuanku Muhriz sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Lafaznya: "Adalah Undang Yang Empat dengan adat istiadatnya menabalkan Yang Dipertuan Besar, Tuanku Muhriz ibni Almarhum Tuanku Munawir naik takhta kerajaan Negeri Sembilan."


PEGAWAI 99 yang diketuai Datuk Seri Amar Diraja Ahmad Minar (tidak kelihatan dalam gambar) mengarak keluar alat kebesaran diraja untuk dipasang di halaman Istana Seri Menanti.


Selepas istiadat itu berlangsung, Datuk Seri Amar Diraja dan Datuk Pegawai Yang Enam akan bangun untuk menurunkan Daulat yang kemudiannya Datuk Bentara Kanan menyeru 'Daulat Tuanku' sebanyak tiga kali.

Selepas itu, lagu kebesaran Negeri Sembilan diperdengarkan berserta tembakan meriam 32 das dari 41 Bateri Istiadat, Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD).


TUANKU Muhriz mencelupkan kedua-dua belah tangan ke dalam Cepu Bedak Limau yang dipersembahkan oleh Orang Empat Istana Datuk Raja Diwangsa pada Istiadat Bersiram di Panca Persada di Istana Besar Seri Menanti semalam.


Adat istiadat itu diteruskan lagi dengan Istiadat Menghadap Menjunjung Duli oleh Undang Yang Empat sebelum diikuti Datuk-Datuk Penghulu Luak Tanah Mengandung terdiri daripada Datuk Setia Maharaja Lela Pahlawan (Luak Ulu Muar), Datuk Lela Pahlawan (Jempol), Datuk Anjah Pahlawan (Terachi), Datuk Orang Kaya Mempasir Setiawan (Gunung Pasir), Datuk Johan Pahlawan Lela Perkasa Walat Kuala Dioh (Inas).

Kemudian diikuti istiadat menghadap oleh Datuk-Datuk Lembaga Luak dan Lembaga Waris Undang Sungai Ujong yang dimulai dengan Lembaga Sungai Ujong iaitu Datuk Mendika, Datuk Sri Maharaja Diraja, Datuk Akhirzaman, Datuk Amar Setia; Lembaga Jelebu - Datuk Menteri, Datuk Mengiang, Datuk Chincang, Datuk Senara; Lembaga Di Baroh - Datuk Merbangsa, Datuk Gempa Maharaja, Datuk Bangsa Balang, Datuk Samsura Pahlawan dan Lembaga Di Darat iaitu Datuk Seri Maharaja, Datuk Senda Maharaja, Datuk Andika dan Datuk Mendika.




Ia diikuti dengan Waris Sungai Ujong iaitu Datuk Laksamana, Datuk Panglima Besar, Datuk Johan, Datuk Lela, Datuk Muda Labu, Datuk Paduka Diraja, Datuk Senda Maharaja; Waris Jelebu iaitu Datuk Umbi, Datuk Raja Balang, Datuk Paduka, Datuk Majinda; Waris Johol iaitu Datuk Baginda Tan Emas; Waris Rembau iaitu Datuk Shahbandar, Datuk Mangku Bumi, Datuk Menteri Lela Perkasa, Datuk Raja Diraja dan Datuk Perba.

Sembah taat

Apabila semua proses istiadat menghadap itu berakhir Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan akan menyembah ucapan tahniah dan sembah taat setia daripada kerajaan dan seluruh rakyat Negeri Sembilan.

Selepas ucapan tahniah Menteri Besar, ia diikuti pula dengan titah ucapan Tuanku Muhriz dan seterusnya bacaan doa oleh Sahibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Sembilan, Datuk Mohd. Yusof Ahmad.

Datuk Bentara Kanan seterusnya mengumumkan Istiadat Pertabalan telah disempurnakan, begitu juga Datuk Seri Amar Diraja mengadap dan memaklumkan kepada Tuanku Muhriz bahawa pertabalan telah selamat disempurnakan.

Pelantikan Tuanku Muhriz sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan diperkenan selepas Almarhum Tuanku Ja'afar Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman mangkat pada 27 Disember 2008.


Sumber: Kosmo [26 Oktober 2009]

Inti pati Bajet 2010


Berikut ialah inti pati Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di Dewan Rakyat:-



* Ekonomi Malaysia dijangka berkembang 2-3 peratus pada 2010


* Perlombongan dijangka meningkat 1.1 peratus, pembuatan 1.7 peratus, pertanian 2.5 peratus, pembinaan 3.2 peratus dan perkhidmatan 3.6 peratus.

* penggunaan swasta berkembang 2.9 peratus manakala pelaburan swasta 3.4 peratus

* pendapatan per kapita meningkat 2.5 peratus kepada RM24,661

* TNB akan membelanjakan RM5 bilion untuk melaksanakan penjanaan, penghantaran dan pengagihan elektrik pada 2010

* Usaha sama awam-swasta akan meliputi kompleks imigresen, kastam dan kuarantin bersepadu di Bukit Kayu Hitam, pembinaan enam kampus UiTM dan pusat Matrade.

* 1Malaysia Development Bhd (1MDB) akan mewujudkan dana tanggungjawab sosial korporat berjumlah RM100 juta sebagai permulaan untuk membiayai aktiviti msyarakat.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM899 juta untuk meningkatkan industri pelancongan.

* Kerajaan akan meningkatkan insentif cukai kepada penyedia prkhidmatan penjagaan kesihatan yang menawarkan perkhidmatan kepada pelancong kesihatan rakyat asing dengan pengecualian cukai pendapatan ditingkatkan daripada 50 peratus nilai peningkatan pendapatan eksport kepada 100 peratus.

* Pembayar cukai pendapatan individu diberikan pengecualian cukai ke atas langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012.

* Penjawat awam dibenar membuat pinjaman untuk membeli komputer setiap tiga tahun sehingga maksimum RM5,000 berbanding sekali setiap lima tahun.

* Merangka Akta Halal dengan usaha sama Majlis Agama Islam negeri-negeri.

* Memperbadankan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) sebagai agensi di bawah Miti.

* Menyegerakan Pensijilan Halal oleh Jakim menerusi usaha sama dengan institusi antarabanga bagi memperoleh pensijilan standard seperti HACCP dan GMP.

* Menyediakan RM24 juta untuk membangunkan produk sistem antipenyeludupan produk Halal di tiga pintu masuk utama dan tiga pelabuhan utama.

* Memperuntukkan RM137 juta untuk meningkatkan dan memperbaiki infrastruktur saliran dan perparitan di jelapang padi membabitkan 180,000 petani.

* Memperuntukkan RM70 juta untuk melaksanakan Projek Empangan Paya Peda di Terengganu bagi meningkatkan keupayaan bekalan air untuk Skim Pengairan Padi di Besut.

* Memperuntukkan RM82 juta untuk memodenkan industri akuakultur dan pelaksaan skim latihan keusahawanan bagi ternakan akuakultur, dengan tumpuan terhadap pengeluaran benih ikan dan ikan hiasan.

* Peruntukan RM149 juta untuk untuk bangunkan industri perladangan makanan seperti makanan, sayur-sayuran, perladangan organik, herba, rumpai laut dan sarang burung layang-layang.

* Peruntukan RM58 juta untuk bangunkan infrastruktur asas ladang ternakan dan mewujudkan rangkaian bekalan untuk pengeluaran daging dan kambing.

* Konsortium Felda, Felcra dan Risda akan diwujudkan menjelang akhir tahun 2009, dengan modal berbayar RM300 juta dengan setiap agensi menyumbang RM100 juta.

* Kerajaan menyediakan subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM2 bilion untuk petani dan nelayan untuk menjaga kepentingan mereka.

* Peruntukan RM9 bilion untuk biayai projek infrastruktur, dengan RM4.7 bilion untuk projek jalan dan jambatan, RM2.6 bilion untuk bekalan air dan perkhidmatan pembentungan, RM899 juta untuk kemudahan rel, RM820 juta untuk perkhidmatan pelabuhan dan laut serta RM276 juta untuk projek lapangan terbang.

* Menyepadukan 79 dana PKS kepada 33 untuk memudahkan akses kepada pembiayaan PKS. Akan diselaraskan oleh SME Corp.

* Memperuntuk RM350 juta kepada SME Corp, dengan RM200 juta untuk pinjaman mudah PKS, RM100 juta peningkatan keupayaan dan bakinya untuk penjenaman dan promosi.

* Institusi kewangan meluluskan pembiayaan makro pada purata enam hari dan penyerahan dalam tempoh empat hari.

* Memperuntuk RM538 juta untuk pelaksanaan pelbagai program PKS dengan RM281 juta kepada perbadanan kemajuan ekonomi negeri, RM200 juta untuk Tekun dan RM57 juta untuk membeli premis perniagaan, infrastruktur dan sebagainya.

* Peruntukan RM149 juta untuk untuk bangunkan industri perladangan makanan seperti makanan, sayur-sayuran, perladangan organik, herba, rumpai laut dan sarang burung layang-layang.

* Peruntukan RM58 juta untuk bangunkan infrastruktur asas ladang ternakan dan mewujudkan rangkaian bekalan untuk pengeluaran daging dan kambing.

* Konsortium Felda, Felcra dan Risda akan diwujudkan menjelang akhir tahun 2009, dengan modal berbayar RM300 juta dengan setiap agensi menyumbang RM100 juta.

* Kerajaan menyediakan subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM2 bilion untuk petani dan nelayan untuk menjaga kepentingan mereka.

* Peruntukan RM9 bilion untuk biayai projek infrastruktur, dengan RM4.7 bilion untuk projek jalan dan jambatan, RM2.6 bilion untuk bekalan air dan perkhidmatan pembentungan, RM899 juta untuk kemudahan rel, RM820 juta untuk perkhidmatan pelabuhan dan laut serta RM276 juta untuk projek lapangan terbang.

* Menyepadukan 79 dana PKS kepada 33 untuk memudahkan akses kepada pembiayaan PKS. Akan diselaraskan oleh SME Corp.

* Memperuntuk RM350 juta kepada SME Corp dengan RM200 juta untuk pinjaman mudah PKS, RM100 juta peningkatan keupayaan dan bankinya untuk penjenaman dan promosi.

* Institusi kewangan meluluskan pembiayaan makro pada purata enam hari dan penyerahan dalam tempoh empat hari.

* Memperuntuk RM538 juta untuk pelaksanaan pelbagai program PKS dengan RM281 juta kepada perbadanan kemajuan ekonomi negeri, RM200 juta untuk TEKUN dan RM57 juta untuk membeli premis perniagaan, infrastruktur dan sebagainya.

* Memperkenal insurans asas dan skim takaful untuk perlindungan insurans motor pada pertengahan 2010.

* Memperluas liputan takaful dan insurans mikro kepada peniaga kecil, dengan manfaat perlindungan daripada RM10,000 kepada RM20,000, pada premium serendah RM20 sebulan.

* Pasaran saham akan diliberalisasikan lagi untuk meningkatkan kecekapan.

* Meliberalisasi aturan perkongsian komisyen antara broker saham dan remisier dengan membenarkan perkongsian pembrokeran fleksibel pada kadar minimum 40 peratus dan meliberalisasikan sepenuhnya perkongsian komisten berkuat kuasa 1 Januari, 2011.

* Membenarkan penyertaan 100 peratus ekuiti asing dalam syarikat perancangan kewangan dan kewangan korporat.

* Semua syarikat senaraian awam akan menawarkan e-Dividen dan syarikat pemerokeran saham menyediakan opsyen e-pembayaran.

* Insentif cukai sedia ada untuk perkhidmatan kewangan, terutama kewangan Islam, dilanjutkan hingga 2015.

* Pengecualian duti setem 20 peratus ke atas instrumen pembangunan kewangan Islam.

* Pengecualian cukai ke aras keuntungan bank dariapda operasi luar negara.

* Potongan berganda perbelanjaan yang ditanggung untuk mempromosikan Malaysia sebagai pusat kewangan antarabangsa.

* Potongan ke atas perbelanjaan yang ditanggung bagi penubuhan syarikat-syarikat pembrokeran Islam.

* Potongan ke atas perbelanjaan yang ditanggung bagi penerbitan sekuriti.

* Kerajaan akan menggalakkan semua institusi perbankan dan kewangan yang mematuhi syariah seperti Bank Muamalat dan Bank Islam untuk menawarkan skim Ar-Rahnu.

* Kerajaan akan memastikan koridor pembangunan serantau dimajukan mengikut jadual. Setakat ini 126 daripada 195 projek perancangan di pelbagai peringkat pelaksanaan. Pelaburan yang dirancang berjumlah RM221 bilion sudah mengatasi sasaran perbelanjaan Rancangan Malaysia Kesembilan sebanyak RM145 bilion.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM3.5 bilion untuk kemudahan asas dan infrastruktur serta program latihan dan projek sosio ekonomi untuk menyokong pelaksaan projek sektor swasta.

* Kerajaan kini dalam peringkat awal menyiapkan kajian pelaksanaan Cukai Perkhidmatan dan Barangan (GST). Kadar itu akan dikurangan berbanding cukai perkhidmatan dan jualan semasa.

* Cukai pendapatan bagi 2010 berdasarkan pendapatan yang diperoleh mulai 2009 akan dibenar dibayar secara ansuran dalam lima tahun.

* Cukai lima peratus akan dikenakan ke atas keuntungan daripada pelupusan hartanah mulai 1 Jan, 2010.

* Cukai perkhidmatan RM50 dikenakan ke atas setiap kad kredit utama dan kad caj serta RM25 setahun bagi setiap kad tambahan mulai 1 Januari, 2010.

* RM100,000 dikenakan untuk setiap AP untuk pemegang kad AP terbuka berkuatkuasa 1 Januari, 2010. Sebahagian daripada kutipan akan disalurkan kepada dana pembangunan Bumiputera dalam sektor automatif.

* Akan memperkenal skim insurans asas dan takaful untuk perlindungan insurans motor pada pertengahan 2010.

* Akan memperluas liputan insurans mikro dan takaful untuk peniagaan kecil mendapat manfaat daripada perlindungan RM10,000 hingga RM20,000 dengan premium serendah RM20 sebulan.

* Pasaran saham diliberalisasikan untuk kecekapan.

* Membenarkan penyertaan ekuiti asing 100 peratus dalam kewangan korporat dan perancangan kewangan.

* Semua syarikat senarai awam akan menawarkan e-Dividen dan syarikat broker saham menyediakan opsyen e-pembayaran.

* Insentif cukai semasa untuk majukan perkhidmatan kewangan, terutama kewangan Islam, dilanjutkan hingga 2015.

* Pengecualian duti setem 20 preatus ke atas instrumen kewangan Islam.

* Pengecualian cukai ke atas keuntungan perbankan yang diperoleh menerusi operasi luar negara.

* Mulai 1 Januari 2010, kerajaan bersetuju membenarkan agensi kerajaan mengekalkan 50 peratus sewa yang diterima manakala baki 50 peratus lagi dimasukkan dalam perolehan kerajaan.

* Kerajaan akan laksana sistem pengurusan subsidi bahan api pada awal 2010.

* Kerajaan mencadangkan kadar cukai pendapatan maksimum dikurangkan kepada 26 peratus daripada 27 peratus berkuat kuasa mulai tahun penilaian 2010.

* Kadar cukai maksimum koperasi akan dikurangkan kepada 26 peratus manakala kadar cukai tetap bagi individu bukan pemastautin akan dikurangkan kepada 26 peratus.

* Pengecualaian cukan persendirian akan dinaikkan kepada RM9,000 daripada RM8,000 berkuat kuasa mulai tahun penilaian 2010.

* Kerajaan mencadangkan cukai pendapatan bagi pendapatan pekerja Malaysia dan pekerja asing yang menetap dan bekerja di Iskandar Malaysia sebanyak 15 peratus berbanding maksium 26 peratus untuk seluruh negara.

* RM14.8 bilion diperuntuk untuk mengurus, membangun dan menaik taraf hospital dan klinik.

* Kerajaan akan terbitkan Sukuk 1Malaysia bernilai RM3 bilion.

* Kerajaan akan mewujudkan Skim Persaraan 1Malaysia yang diurus oleh KWSP.


Disediakan oleh: Mohammad Azri Naim bin Mohd Kamal